Å endre den audiologiske forretningsmodellen

Av Geoffrey Cooling

En avdanket forretningsmodell.

Dette er den første i en rekke utforskninger av å endre våre prosesser slik at vi kan gi et mer relevant tjenestetilbud. La oss utforske hvordan vi kan endre forretningsmodellen slik at vi kan overleve. I min forrige artikkel jeg sa at jeg mener vår forretningsmodell er feil, at den er utdatert, at den var bygget opp rundt ett enkelt produkt, og er utviklet for et marked som knapt finnes lenger. Jeg tror at alle disse utsagnene er sanne, og ut fra reaksjonene på artikkelen tror jeg at mange av dere også mener dette. Hva trenger vi som yrkesgruppe og bransje å gjøre med dette? Jeg invitert folk i et åpent forum til å analysere og tenke nytt rundt denne ideen i fjor, og enkelte gjorde faktisk det! Den artikkelen finner du her (på engelsk, dessverre). Dessverre fikk vi aldri fremdriften som vi trengte. Vanligvis synes jeg at bortsett fra noen få mennesker som er villige til å satse penger der munnen deres er, så liker resten å sitte og sutre. Ja, det er trolig deg jeg snakker om.

Kom deg ut av stolen.

Kom deg ut av stolen og begynn å tenke på de vidtrekkende innvirkningene alt dette har for vår bransje. Jeg elsker audiologi, tror jeg at vi som profesjonelle tilbyr en tjeneste som til til syvende og sist endrer liv og leverer lykke. For å kunne fortsette å gjøre det, må vi sikre at vi er relevante for de er vi er her for å hjelpe. Dette handler ikke om en filantropisk trang til å hjelpe folk, jeg har empati for folk med hørselstap, men jeg liker også å få betalt. Det holder meg med kaffe og sigaretter. Jeg er en merkelig blanding av teknisk, klinisk og kommersiell, noe som synes å bo i bare noen få av oss, selv om jeg vet noen som vil si jeg er av samme slag. Dette kan være basert på andre sære sider av min personlighet.

For at vi som yrkesgruppe skal kunne tenke nytt rundt vår forretningsmodell, trenger vi at alle typer av hørselshelsepersonell der ute involverer seg. De som fokuserer på det kliniske, de som fokuserer på prosess, de som fokuserer på teknikk, og de som fokuserer på det kommersielle. På denne måten kan vi få et bredere syn på elementer, verktøy og prosesser som vi kan benytte for å endre modellen. Uansett, nok formaninger, la oss snakke om pre-kvalifisering og kostnadsreduksjon.

Pre-kvalifisering og kutting av arbeidskostnader.

Vår fortjeneste er under konsekvent press, så vi må vurdere hvordan vi kan kutte kostnader og bruke tiden vår mer effektivt. Jeg har med snikende beundring sett hvordan en stor internasjonal forhandler har gjort nettopp dette gjennom de siste årene. De har en prisstyrt forretningsmodell, så det er viktig for dem å holde kostnadene ekstremt stramt og å maksimere salgsmulighetene. En del av det er å pre-kvalifisere enhver person som ender opp med å sitte på stolen framfor en av deres hørselsmedarbeidere.

Har et problem – klar til å kjøpe.

I grunnen har enhver person som sitter i konsultasjonsrommet et problem og har i hvert fall tanker om å kjøpe. På denne måten maksimerer de salg og maksimerer tiden hver og en hørselsmedarbeider som er ansatt hos dem. De drar det enda lenger, de ansetter folk som er kvalifisert som «hørselsomsorgs-assistenter» til å jobbe med reparasjoner, ta avtrykk og til og med gjøre oppfølging om nødvendig. Å involvering en «hørselsomsorgs-assistent» i virksomheten, tillater dem å maksimere tiden til de hørselsprofesjonelle.

Samlebåndsaudiologi, hører jeg deg si.

Javisst er det det, men vi kan lære av det. Jeg argumenterer ikke for at vi skal følge denne modellen slavisk. Det jeg tror vi skal gjøre, er å plukke ut elementer som vil gavne oss. Det er fornuftig for oss å tenke at alle som kommer til oss, faktisk har et problem. Det er det beste måten å bruke tiden vår, tid er kostbart. Jeg hører mange fagfolk snakke om mangel på tid, særlig i private klinikker. Spørsmålet jeg alltid spør, er “Bruker du din tid effektivt?”.

Vurder medisinske konsulenter.

Ser hjertekirurger folk som tror de har hjerteproblemer? Ser hjernekirurger folk som tror de har hjerneproblemer? Nei, det gjør de ikke, så hvorfor trenger vi å se alle som mener de har et hørselsproblem? Hvis vi tar i bruk teknologi eller metoder for å screene folk som kommer til oss, kan dette bare være en god ting for oss og for dem. Det er den beste bruken av vår tid og deres. Det finnes teknologi der ute som lett tillater oss å gjøre dette. Det kan være basert på rentone-protokoller, men for å tilby et virkelig godt tjenestetilbud, bør vi se på en eller annen tale-i-støy basert screening.

Dette vil sette oss i stand til å identifisere alle som kan trenge vår hjelp, alle som faktisk har et problem som vi kan være i stand til å hjelpe med. Det vil også maksimere lønnsomheten av vår arbeidstid. Og det er ikke en dårlig ting, det er ikke ond ting. Ja, det er en kommersiell strategi, men hva så? Jeg ønsker å gi den aller beste servicen og omsorgen til de jeg hjelper, jeg ønsker også å sikre at jeg får betalt for det og har en anstendig levestandard. Disse to målene er ikke motstridende.

Det er mange måter kan vi endre vår måte å drive praksis på for å maksimere vår tid og levere et bedre tjenestetilbud til folk som trenger oss. Jeg planlegger å se på dem alle og bygge videre på hver idé etter hvert som jeg skrider fram. Jeg valgte dette bestemte emnet først fordi jeg i neste artikkel ønsker å snakke om teknologi som vil sette oss i stand til både å pre-kvalifisere og kanskje øke forretningsmulighetene også. Jeg burde ikke være en enslig stemme, jeg vet jeg ikke er det, jeg oppfordrer alle interessenter til å si hva de mener. Selv om det er bare for å si at jeg er en dust! Jeg er vant til det, huden min er tykk, og kona minner meg på det hver dag!

Geoffrey Cooling

OBS: Geoffrey skriver om forholdene slik de er i store deler av den vestlige verden. I Norge er ting foreløpig ordnet litt annerledes.

Norsk oversettelse: Stein Thomassen, mai 2016
Link til original: Changing the Audiology business model

Om Geoffrey Cooling

Geoff står bak bloggen Just Audiology Stuff (http://justaudiologystuff.com). Han har jobbet i europeisk høselsbransje i mange år. Først direkte mot kundene, senere som forhandleransvarlig hos en større høreapparat-produsent. Nå jobber han med nettsideløsninger for hørselsklinikker og høreapparatselgere. (Info ajourført 2016-05-16)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *