Medisiner forårsaker tinnitus ?

Noen medikamenter er svært giftig for hørselen, f.eks. gentamicin.

Neil Bauman har skrevet en artikkel om legemidler som kan skade ørene dine. Ta artikkelen med en klype salt, for mange legemidler har nok fått skylden på ganske tynt grunnlag.

Her er en litt mer vitenskaplig artikkel: Øresus som bivirkning av legemidler.

Ta også en titt på Audicus artikkel Hørselsgiftige medikamenter.

Hvis du kan engelsk, er det kanskje ikke så dumt å lese Dr. Stephen Naglers råd om Drugs To Avoid.

Det fantes en svensk liste over medisiner med tinnitus som bivirkning: FASS-listen. Den var ikke komplett, og den er ikke lenger tilgjengelig.

Stein Thomassen

Om Stein Thomassen

Kunnskapsformidler. Forelest om plagsom tinnitus og lydintoleranse på Landaasen Rehab siden 2007. Siden 2011 mer og mer opptatt av generell hørselsproblematikk. Brukt høreapparater siden 1999. Utdannet ingeniør (audio- og datateknikk).

7 kommentarer om “Medisiner forårsaker tinnitus ?

  1. Hei Helene. Spørsmålet ditt ble flyttet til denne artikkelen om tinnitus-frembringende medikamenter.

    Jeg er ikke lege og har ingen helseutdannelse. Men etter noen søk på internett ser jeg at tinnitus later til å være en sjelden bivirkning av de medikamentene du nevner.

    Når det gjelder høreapparat og lydpute, er det mange som finner dette lindrende. Men det er også mange som ikke synes disse er til noen hjelp. Høreapparater må i hvert justeres skikkelig av en kyndig audiograf.

    Nå kan man jo bruke lydterapi (høreapparat, lydpute o.l.) år etter år uten at man blir flinkere til å takle tinnitusen. Ønsker man å venne seg mest mulig til tinnituslyden, slik at den blir minst mulig plagsom, må hjernen forandre sitt syn på tinnituslyden. Hjernen må læres til forstå at øresus-lyden egentlig ikke representerer noe betydningsfullt. Når hjernen har forstått dette, trenger man egentlig ikke å bruke lyder lenger. I TRT-behandlingen regner man med at det trengs ca 1-2 år. Lydbehandling alene har vanligvis liten innvirkning på tilvenningsprosessen. Men sammen med dyptgående rådgivning om tinnitus, har lydterapien som oftest en viktig rolle å spille når det gjelder tilvenning.

    Stein Thomassen

  2. Hei
    Jeg har et spørsmål. I løpet av de siste to år har jeg gjennomgått to kurer med antibiotika.
    Flagyl og Ciproxin. Jeg syntes at min tinnitus har blitt tydelig forverret,samt mye angst.
    Er det noen andre som har opplevd noe av det samme og hva har de gjort for å mildne tinnitus.
    Den er svært plagsom.
    Har fått høreapparat og lydpute, lydputen hjelper, men ikke høreapparatet. Føler at det suser i hele hodet.
    Takk

  3. Hei
    Takker for svar.
    Er veldig glad for denne siden(bloggen) den er veldig opplysende.
    Mvh.
    Helene

  4. Til Helene,
    Jeg har selv lidd med kraftig tinnitus i 5 år og jeg tok en to ukersperiode antibiotika mot utslett ( pga antidepressive tabletter). jeg tok nesten av livet mitt i den tida fordi antibiotika som gjorde at tinntitus økte i styrken da merket jeg som en jetmotor i full gang i hodet mitt. Jeg kunne ikke holde ut med det så voldsomt plaget av øresusen og hodepine. Det var virkelig drepende toturelyd jeg har opplevd. Jeg merker nå tinnitus har forverret seg siden sist. SÅ hold deg unna antibiotika! Sterk anbefalt!
    Mvh Hen Kim Ma

  5. Hei Stein.

    Den «litt mer vitenskapelige» artikkelen var opplysende.
    Jeg har gått på blodfortynnende, albyl-e (75 mg), daglig i 16 år. Det virker derfor ikke utenkelig at den høyfrekvente lyden jeg hører på begge ører, kan være et resultat av dette.
    Jeg skal definitivt følge opp dette med min fastlege. For, selv om tinnitusen ikke er så plagsom at jeg har store søvnproblemer, så vil det være en unlatelsessynd å ikke følge mulige spor som kan redusere eller endog fjerne lyden.

    Mvh.
    Sverre

  6. at det ikke skal gå an å sette en grad på tinnitus,er for meg uforståelig. noen sier at øresusen er ekstrem,men hørselen er ok. hvordan er det mulig? et eks. radioen er litt høy,og dermed må folk i nærheten snakke høyere for å bli forstått. er tinnitusen på et sånn nivå at den lager problem med taleforståelsen,så er man i behov for høreapperat, er den ikke det,så må man tenke seg om hvor stort problemetet egentlig er. det er ikke rart at hørsel spes. ikke vet helt hvordan dette skal takles. mange ødelegger for de som er vikelig plaget, med å sutre over en lyd de bare hører når det er helt stilt. da er det psykisk!!!!

  7. Hei, øresusen blir kategorisert i 4 grupper, der den 4. Grad er i de tilfeller da man får så store problemer at man feks. blir sykemeldt og må gå ut av jobb.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *