Høreapparater for konsertgjengere og musikere

Når du treffer høreapparatbrukere som er praktiserende musikere eller konsertgjengere, kan det være at de forbanner sine apparater. Men det er faktisk mulig å nyte live musikk hvis audiografen vet hva som skal til. Her er noen tips:

  • Høreapparatet må være laget for å tåle lydnivåer opp til 115-120 dB (input). De fleste apparater begynner å forvrenge lyden voldsomt allerede ved 85-90 dB (input), og svært få konserter holder et lydnivå som ikke overskrider dette store deler av tiden. Widex Dream var et av de første digitale apparatene som kunne håndtere live musikk meget godt.
  • Automatisk skifte mellom lytteprogrammer må være avslått.
  • Anti-pip-finessen må være avslått.
  • Støydemping må være avslått.
  • Frekvens-komprimering bør være avslått.
  • Må ikke dempe i bassen. Skal musikkopplevelsen bli bra, ønsker vi å høre 3 oktaver i bassen (25-200 Hz), som vanligvis ikke er nødvendig for tale-oppfattelse.
  • Max output bør være mer enn de vanlige 90 dB. Topper må kunne gjengis uten at apparatets utgang klipper lyden.
  • Apparatene må være laget for å gjengi diskant med minst mulig forvrengning. Normalt har apparater problemer med toner som er lysere enn 6.000 Hz. Musikk inneholder 1,5 oktav lysere toner enn dette.
  • Apparatenes komprimering (WDRC) trenger ikke å slås av. Men det kan være fordelaktig at apparatene har komprimering som ikke er oppdelt i flere frekvensbånd.

Vil du vite mer, er Marshall Chasin en guru å ty til (dessverre på engelsk). Du kan kjøpe hans artikkelsamling for 10 USD her: www.tinyurl.com/n3bv5qs

Om Stein Thomassen

Kunnskapsformidler. Forelest om plagsom tinnitus og lydintoleranse på Landaasen Rehab siden 2007. Siden 2011 mer og mer opptatt av generell hørselsproblematikk. Brukt høreapparater siden 1999. Utdannet ingeniør (audio- og datateknikk).

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *