Når du treffer høreapparatbrukere som er praktiserende musikere eller konsertgjengere, kan det være at de forbanner sine apparater.
Men det er faktisk mulig å nyte live musikk hvis audiografen vet hva som skal til. Her er noen tips:
- Høreapparatet må være laget for å tåle lydnivåer opp til 115-120 dB (input). De fleste apparater begynner å forvrenge lyden voldsomt allerede ved 85-90 dB (input), og svært få konserter holder et lydnivå som ikke overskrider dette store deler av tiden. Widex Dream var et av de første digitale apparatene som kunne håndtere live musikk meget godt.
- Automatisk skifte mellom lytteprogrammer må være avslått.
- Anti-pip-finessen må være avslått.
- Støydemping må være avslått.
- Frekvens-komprimering bør være avslått.
- Må ikke dempe i bassen. Skal musikkopplevelsen bli bra, ønsker vi å høre 3 oktaver i bassen (25-200 Hz), som vanligvis ikke er nødvendig for tale-oppfattelse.
- Max output bør være mer enn de vanlige 90 dB. Topper må kunne gjengis uten at apparatets utgang klipper lyden.
- Apparatene må være laget for å gjengi diskant med minst mulig forvrengning. Normalt har apparater problemer med toner som er lysere enn 6.000 Hz. Musikk inneholder 1,5 oktav lysere toner enn dette.
- Apparatenes komprimering (WDRC) trenger ikke å slås av. Men det kan være fordelaktig at apparatene har komprimering som ikke er oppdelt i flere frekvensbånd.
Vil du vite mer, er Marshall Chasin en guru å ty til.