Sitter på Gardermoen og venter på at flyet mitt skal gå. Så ropes det opp en beskjed i høyttalerne. Og jeg hører ALT som sies!
Det ble snakket langsomt og tydelig 🙂 Jeg syntes jeg dro kjensel på at det var en data-generert stemme. Uansett var det mye bedre kvalitet enn jeg har pleid å høre her.
«Bra demping av romklang!» tenkte jeg. Samtidig stusset jeg litt på hvorfor jeg ikke hørte en romklang-effekt fra høyttalere litt lenger unna. Det pleier å bli kunstig romklang når flere høyttalere er spredt omkring i et stort rom. Lyden fra høyttalerne lengst unna kommer litt forsinket fram til deg, og dette oppleves som romklang.
Så gikk det plutselig opp for meg at høreapparatene mine tok i mot lyd fra et teleslynge-anlegg. Den manglende romklangen kom av at jeg hørte lyd fra en godt innstilt teleslynge.
Gardermoens nye C-fløy får topp karakter av meg når det gjelder muntlig annonsering av beskjeder.
Jeg la ikke merke til noe skilt som informerte om at det var teleslynge der.
Meldingene i teleslyngen var kun myntet på passasjerene som satt i den bestemte gaten (gate C7 i mitt tilfelle). Meldinger som var myntet på publikum generelt, hørte jeg ikke i teleslyngen.
Her er hva Avinor sier om nedsatt hørsel på sine nettsider (https://avinor.no/flyplass/praktisk-informasjon/planlegg-reisen/assistanse/dine-behov):
Noen flyplasser har teleslynger ved innsjekkingsskrankene. Sett høreapparat i stilling ‘T’.
Fortell at du har nedsatt hørsel slik at flyselskapspersonalet kan hjelpe. Mye informasjon gis over høyttaler. Ved innsjekking må du derfor avtale hvordan du skal bli informert om flyavganger, forsinkelser og lignende.
For å få informasjon og ledsagning om bord i flyet skal dette avtales ved innsjekking. Avtal også hvordan du skal få assistanse ved for eksempel flybytte eller transitt.
Kommentarer
Se kommentarer lenger nede på siden.
Hei og takk for innlegget!
Dette lover godt. Betyr dette at vi som har program for teleslynge i HA vil høre dette automatisk, eller må programmet være valgt? Jeg har iPhone 7plus med program for Widex Evoke, og her er det programvalg teleslynge.
Takk for svar, dersom du har tid!
Hvis du bruker et lytteprogram som automatisk er i stand til å oppdage en teleslynge, vil det sannsynligvis koble inn slyngelyden automatisk. Men kanskje vil du gå glipp av de første ordene.
Det lytteprogrammet jeg bruker som standard, er kombinert teleslynge og mikrofon. Dermed hører jeg teleslyngelyden sømløst. Dersom jeg manuelt skulle bytte til et lytteprogram for teleslynge, ville jeg gått glipp av temmelig mange ord, kanskje et par setninger.
Flott at det blir mer og mer tilrettelagt for hørselshemmede. Er enig at det også burde vært visuell informasjon i tillegg. Det er nå en stund siden jeg har vært på Gardemoen, men kan ikke huske at det skiltet for teleslynge der?
Jeg kan ikke ha teleslynge-program på kontinuerlig kombinert med mikrofon fordi da hele tiden får inn buring fra diverse elektromagnetisk utstyr som for eksempel heismotorer, alarmportaler i butikker, skanneren i sikkerhetskontrollen, mm. Til og med i min egen bil får jeg den buringen hvis teleslyngen er koblet inn. Derfor er det viktig at det også er synlig skiltet der teleslynge er tilgjengelig.
Jeg la ikke merke til noe skilt som informerte om at det var teleslynge der.
Meldingene i teleslyngen var kun myntet på passasjerene som satt i den bestemte gaten (gate C7 i mitt tilfelle). Meldinger som var myntet på publikum generelt, hørte jeg ikke i teleslyngen.
Her er hva Avinor sier om nedsatt hørsel på sine nettsider (https://avinor.no/flyplass/praktisk-informasjon/planlegg-reisen/assistanse/dine-behov):
Noen flyplasser har teleslynger ved innsjekkingsskrankene. Sett høreapparat i stilling ‘T’.
Fortell at du har nedsatt hørsel slik at flyselskapspersonalet kan hjelpe. Mye informasjon gis over høyttaler. Ved innsjekking må du derfor avtale hvordan du skal bli informert om flyavganger, forsinkelser og lignende.
For å få informasjon og ledsagning om bord i flyet skal dette avtales ved innsjekking. Avtal også hvordan du skal få assistanse ved for eksempel flybytte eller transitt.
Det er jo et væsentligt fremskridt! Tak for informationen.
Jeg klarer heller ikke at have mine HA konstant i M/T indstilling, så det ville være rart, om der informeres i gate C i Gardamoen, at ved indstilling på T får man lyden direkte i HA.
Hertil er lufthavne FYLDT med store skærme, der reklamerer for alverdens forskellige gode tilbud i luften – det skulle være nemt for personalet at have forudindtastet visse beskeder, som bare kan vises på alle disse fine, store skærme.
F.eks. også når de kalder ud til boarding på fly, at række 30-40 boarder først. Så række 20-29.. så række 10-19 og endelig række 1-9 – eller hvilket system de nu boarder efter.
og ja, det er fint at give besked, at man har behov for hjælpen.
Reglerne er ikke ens ved forskellige flyselskaber, og nogle har regler for, at de kun medtager et vist antal passagerer med funktionsnedsættelser.
Dette er naturligvis af sikkerhedshensyn, men det betyder, vi som passagerer kan være usikre på, om vi kan komme med.
Det burde helt klart være skilt som opplyser om teleslynge.
Og hvis det i GOD TID før annonseringen hadde kommet en ding-dong-lyd i høyttalerne, ville mange rekke å koble inn høreapparatets lytteprogram for teleslynge.
Det burde også være skjermer som skriftlig viser samme beskjed som blir lest opp. Det var tross alt en data-generert stemme, så det må være meeeget enkelt å vise identisk beskjed skriftlig.