Tunghørt på flyplassen

Sitter på Gardermoen og venter på at flyet mitt skal gå. Så ropes det opp en beskjed i høyttalerne. Og jeg hører ALT som sies!

Det ble snakket langsomt og tydelig 🙂 Jeg syntes jeg dro kjensel på at det var en data-generert stemme. Uansett var det mye bedre kvalitet enn jeg har pleid å høre her.


«Bra demping av romklang!» tenkte jeg. Samtidig stusset jeg litt på hvorfor jeg ikke hørte en romklang-effekt fra høyttalere litt lenger unna. Det pleier å bli kunstig romklang når flere høyttalere er spredt omkring i et stort rom. Lyden fra høyttalerne lengst unna kommer litt forsinket fram til deg, og dette oppleves som romklang.

Så gikk det plutselig opp for meg at høreapparatene mine tok i mot lyd fra et teleslynge-anlegg. Den manglende romklangen kom av at jeg hørte lyd fra en godt innstilt teleslynge.

Gardermoens nye C-fløy får topp karakter av meg når det gjelder muntlig annonsering av beskjeder.

Jeg la ikke merke til noe skilt som informerte om at det var teleslynge der.
Meldingene i teleslyngen var kun myntet på passasjerene som satt i den bestemte gaten (gate C7 i mitt tilfelle). Meldinger som var myntet på publikum generelt, hørte jeg ikke i teleslyngen.

Her er hva Avinor sier om nedsatt hørsel på sine nettsider (https://avinor.no/flyplass/praktisk-informasjon/planlegg-reisen/assistanse/dine-behov):
Noen flyplasser har teleslynger ved innsjekkingsskrankene. Sett høreapparat i stilling ‘T’.
Fortell at du har nedsatt hørsel slik at flyselskapspersonalet kan hjelpe. Mye informasjon gis over høyttaler. Ved innsjekking må du derfor avtale hvordan du skal bli informert om flyavganger, forsinkelser og lignende.
For å få informasjon og ledsagning om bord i flyet skal dette avtales ved innsjekking. Avtal også hvordan du skal få assistanse ved for eksempel flybytte eller transitt.