Oppdatert 12.09.2024.
Tunghørte henger dårlig med i samtalen på støyende steder som pub, kafeteria, restaurant og lignende. Men nå er løsningen her.
Med en app på mobilen kan du fjerne babbelstøyen og høre snakkingen uten forstyrrelser. Og slippe unna det slitsomme lydkjøret. Endelig kan du trives på støyende steder.
Fra klumpete til lettvint
Hittil har jeg brukt en nettbrett-PC for å oppnå effektiv støydemping. Men det er utvilsomt litt plundrete å drasse rundt på en PC selv om den er i nettbrett-format.
Selv om jeg har lett etter en app som kunne gjøre det samme på mobilen min, har jeg ikke funnet noen. Jeg har åpenbart vært en svært dårlig detektiv, for allerede på tampen av 2020 dukket HeardThat opp. Den er tilgjengelig i både App Store og Google Play.
HeardThat-appen ble nylig vurdert av HearingTracker og fikk positiv omtale. Men den er ikke like effektiv som min PC-baserte løsning som baserer seg på RNNoise som kom i 2017.
Forutsetninger
For best mulig resultat må du på en eller annen måte dempe lyder som kommer direkte inn i ørene dine. Hvis ikke, hører du jo støyen like godt som ellers.
Jeg har såpass nedsatt hørsel at direktelyder er ganske mye dempet pga hørselsnedsettelsen.
Dessuten bruker jeg høreapparater med formstøpt propp. Proppene demper direktelyd ganska bra.
I tillegg skrur jeg av høreapparatenes mikrofoner, sånn at høreapparatene ikke formidler lydene som er i lokalet. Den eneste lyden apparatene sender inn i ørene mine er lyden som kommer trådløst (typisk via bluetooth) fra HeardThat-appen på mobilen min.
Hvis du ikke bruker høreapparater, vil det komme mye direktelyd inn i ørene dine. For å dempe direktelyden, må du bruke støykansellerende ørepropper eller støykansellerende hodetelefoner. Proppene/hodetelefonene må selvsagt være sammenkoblet med mobilen din for at du skal kunne høre den støyfiltrerte lyden som HeardThat serverer.
Hvis du hører bra i bassen og har høreapparater med såkalt åpen løsning, vil det komme mye direktelyd inn i ørene dine. Da spørs det om du får noe særlig utbytte av HeardThat.
Bruke appen
HeardThat-appen er veldig lett å bruke.
- Åpne appen, trykk på Start-knappen, og pek mobilen mot den som snakker.
- På appens hovedpanel kan du trinnløst justere i hvor stor grad støy skal dempes. Noen ganger kan støydempingen slå negativt ut på lydkvaliteten, og da er det fint å ha denne muligheten.
- Det er også en knapp for å velge om mikrofonen skal være retningsbestemt eller plukke opp lyd like godt fra alle kanter.
- Via Settings-knappen kan man spesifisere hvilken mikrofon som skal brukes. I tillegg til mobilens innebygde mikrofoner kan du også bruke tilkoblede mikrofoner, f.eks. en trådløs som kan klypes fast på den som snakker.
Mine erfaringer
Jeg har benyttet en gammel iPhone X under testingen.
Støydemping
Et viktig prinsipp er at jo sterkere talelyden er i forhold til støyen, jo lettere er det for appen å gi godt resultat. Det betyr at det kan være fordelaktig å ha kort avstand mellom mikrofonen og den som snakker.
HeardThat-appen demper babbelstøy ganske bra på min gamle iPhone X, men det går dessvere litt på bekostning av talekvaliteten.
Ved å plugge inn en ekstern kvalitetsmikrofon i telefonen, ble ting litt bedre.
Vær klar over at en del telefoner har mikrofon av dårlig kvalitet, noe som vil forverre støydempingen.
Også musikk blir dempet. Hele vitsen er jo å gjøre det lettere å forstå hva som sies, så da går støy, babbel og musikk i samme sekk.
Romklang (ekko fra vegger og tak) dempes ikke særlig godt. Det betyr at det kan bli litt dårligere resultat i rom med mye harde flater.
Mine uformelle tester
På kafeteriaer, puber og restauranter med mye babbelstøy synes jeg HeardThat fungerer greit.
Støyen dempes forholdsvis godt uten å degradere talen i noen særlig grad. Telefonens innebygde mikrofon ble brukt, og telefonen ble holdt ca en halvmeter fra den som snakket. Mikrofonen var i retningsmodus, og telefonen ble holdt slik at den pekte mot den som snakket. Det fungerte også brukbart å legge telefonen på bordet rett foran den som snakket
Imidlertid ble resultatet en del bedre når jeg brukte en trådløs mikrofon som ble holdt 10-15 cm fra munnen til den som snakket. Faktisk fungerte dette et hakk bedre enn PC-løsningen min hvor jeg typisk bruker trådløs mik.
Men trådløs løsning krever jo litt mer utstyr enn bare en telefon og en app. Folk flest vil selvsagt benytte telefonens innebygde mikrofon.
På bilturer demper HeardThat bilstøyen fantastisk bra uten å degradere talen. Telefonens innebygde mikrofon ble brukt, og den ble holdt ca en halvmeter fra den som snakket.
Jeg har også vandret i byen i lett trafikerte områder. Også her dempes støyen veldig bra uten at talen blir nevneverdig påvirket i negativ retning. Telefonens innebygde mikrofon ble brukt, og den ble holdt ca en halvmeter fra den som snakket.
Batteritid
Under bruk vil appen tillate at telefonen går i skjermspar. Appen fortsetter å fungere, men skjermen er svart. Det er bra, for ellers ville batteriet fort blitt flatt.
Når jeg bruker appen på min gamle iPhone X, blir batteriet tappet på 3-4 timer. Derfor har jeg alltid med meg en powerbank også.
Brukervennlighet
HeardThat-appen er ekstremt lett å bruke hvis du benytter telefonens innebygde mikrofon og sammenkobler telefon og høreapparater via Bluetooth.
Det blir brått litt mer plundrete hvis du benytter en ekstern mikrofon tilkoblet mobilen. Plundrete blir det også hvis du må bruke støydempende hodetelefoner for å stenge ute direktelyd.
Pris
HeardThat-appen er gratis å bruke i 30 dager. Dermed får du god mulighet til å teste ut hvor bra den fungerer for deg.
Deretter må du ut med 125 kr i måneden. I forhold til kvaliteten på støydempingen er dette en stiv pris synes jeg. Men hvis du har et ønske om å ofte delta sosialt på støyende steder, blir det bare en bagatell i forhold til prisen for mat og drikke.
Personvern
(Oppdatert 12.09.2024.)
Bak HeardThat står den Canadiske bedriften Singular Hearing Inc. Deres personverneklæring finner du her: https://heardthat.ai/privacy
Det har vært sprikende opplysninger i Apples App Store, Googles Play Store, og personvernerklæringen på produsentens nettside. Derfor kontaktet jeg app-utvikleren som kunne fortelle følgende:
- All håndtering av lyd foregår kun i telefonen.
- Jeg kan velge om appen skal gjøre automatisk opptak under bruk. Jeg kan også velge om disse opptakene skal slettes automatisk, og hvor mange dager det skal gå før sletting. Opptak kan også slettes manuelt.
- Produsenten har ikke tilgang til lydopptakene bortsett fra hvis jeg sender et lydopptak som vedlegg via appens feedback-funksjon i forbindelse med teknisk support.
- Når jeg ber om teknisk support via appens feedback-funksjon, registreres min epost-addresse (som er nødvendig for å kommunisere med meg).
- Appen samler inn anonym bruksstatistikk, f.eks. mobil-model, hvilken mikrofonmodus som var brukt, og om oppsett av appen ble vellykket utført.
Hensikten er å forstå hvordan appen brukes, slik at produsenten bedre kan identifisere svakheter gjøre forbedringer.